Tove Ger Styrkesbesked!


Det är inte alltid bäst att komma först. Tove Styrke har precis släppt sitt debutalbum ”Tove Styrke” ett drygt år efter hennes medverkan i ”Idol”. Då kom hon på tredje plats, nu är hon hetare än någonsin. ”Rapp, elegant danspop” skrev DN:s recensent. Ikväll spelar hon på Debaser Medis i Stockholm. Det är hennes första turné som artist med eget material.

– Det är väldigt speciellt när man aldrig har gjort det förut. Många som var med i ”Idol” hade frontat band i sin hemstad, men jag hade bara gjort diverse framträdanden i skolaulan. Det tar tid att lära sig att läsa av publiken och att dra hela lasset själv. Men det har varit lärorikt. Första giget var en katastrof, Umeågiget var hur bra som helst. Publiken är över huvud taget väldigt med, musiken verkar ha nått fram och landat på något sätt hos folk, säger Tove Styrke som fyllde 18 år förra månaden.

Vad har du för publik?
– Väldigt blandad. I Umeå fanns både min gamla mattelärare och tjejer i min egen ålder. I Göteborg var det en grupp 20-åriga grabbar som stod och sjöng med och kunde alla texter, det var jättekul!

Kvällens spelning gör Tove Styrke tillsammans med sin ”maskinist” Stefan Thor.

– Jag kallar honom så för att han spelar typ samplade ljud, fast live. Det är tryggt och samtidigt väldigt kul, för man kan improvisera och ändra mycket, experimentera, trots att det är elektroniskt.

Eftersom Tove Styrke hamnade trea i ”Idol” fanns det ingen press på att göra en skiva direkt. Skivbolaget lät henne jobba på sitt eget sätt, långsiktigt, utan stress. Resultatet blev en genomarbetad debut där hon samarbetat med bland annat Janne Kask från Brainpool och Adam Olenius från Shout Out Louds.

Vad är din största lärdom från 2010?
– Det har hänt jättemycket under det här året. När jag var med i ”Idol” gick jag ju fortfarande i skolan och sjöng i kör. Jag har lärt mig att vara öppen, men också att lita på instinkterna, på att jag faktiskt kan någonting. Sedan har jag också lärt mig att lyssna på dem som är mer rutinerade än jag. Duktiga musiker som det gått bra för av en anledning.

Vad är dina planer för framtiden?
– Jag är peppad på att sätta mig och skriva nya låtar. Jag har hittat det som jag tycker är roligt just nu, men artistskapet förändras ju hela tiden. Innan jag tar steget att satsa på en karriär utomlands vill jag kunna presentera mig ordentligt och hitta min genre. Min smak är väldigt bred, det finns så mycket musik som jag tycker är bra.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: