Tove Styrke Har Inte Bråttom

Tove Styrke har inte bråttom NYKOMLING  Ibland behöver man inte vinna för att lyckas. Umeå-tjejen Tove Styrke kom "bara" trea i Idol men efter det har det gått uppåt, bland annat rankade New York Times henne som ett av tio heta namn att hålla koll på 2011.

Just innan PT når Tove Styrke hemma i uppväxtstaden Umeå har hon klarat teoriprovet. Nu är det bara uppkörningen kvar innan körkortet är hennes. Man glömmer lätt det, att en av de senaste stjärnorna på den svenska popscenen faktiskt bara är 18 år. När hon kom trea i Idol 2009 var hon bara 16.

- Jag är glad att jag är ung, jag kan hitta vad jag vill göra och göra det. Samtidigt har jag marginal att göra några fadäser, säger hon.

Ingen USA-hets
Det senaste året har varit hektiskt. Skivsläpp, turné och ett ständigt resande mellan Umeå och Stockholm. Därtill utsåg New York Times henne till en av 10 nya artister att hålla koll på inför det här året med orden "Hon är snygg, hon är popperfektion, hon är svensk". Man kan tänka sig att det stressar en svensk 18-åring, men Tove Styrke tar det, precis som resten av hennes karriär, med ett lugn.

- Jag försöker göra nästa steg så bra som möjligt. Jag har ingen hets att bli stor i USA även om det finns en längtan. Funkar det inte, fine, skit i det. Men det är jättestort att få vara med över huvud taget. Det sporrar mig snarare än pressar.

Hemma i Umeå försöker Tove ta det lugnt och hitta tid att umgås med familj och vänner. Hon säger själv att hon är ganska bra på att göra ingenting och berättar hur avkopplande det är att få komma hem mellan gigen runt om i Sverige varje helg. Hon skrattar åt att hennes lugn skulle ha något med att hon är norrländsk att göra, men tror inte att det är bra att tänka för mycket på allt som händer för henne.

- Det är både och, man får inte tänka för mycket, men ibland är det bra att stanna upp och faktiskt tänka på att jag fått P3 Guld (som årets nykomling) och att det går rätt bra.

Hennes debutskiva hade ett elektroniskt och poppigt sound, första singeln "Million pieces" skrevs av Shout out louds-sångaren Adam Olenius. Tove Styrke vill inte dra några paralleller med de låtar hon sjöng under sin medverkan i Idol. Vilka hon samarbetade med påverkade automatiskt vilket håll soundet på den färdiga skivan tog. Men på varje låt hade hon ett finger med i spelet, även om hon inte skrivit vare sig text eller musik, som aktiv part i studion och bollplank. Allt för att låtarna skulle kännas som hennes egna.

- Jag tror att det hade varit annorlunda om jag inte varit inblandad. Det hade känts fel. Jag vet inte alls hur nästa skiva kommer att låta.

Hon har också skrivit en del låtar själv:

- Det var en spärr att komma över. Jag har inte skrivit mycket alls tidigare och inte sett mig själv som någon textförfattare. Det lossnade inte före jag fick ett kvitto av dem jag jobbade med att det jag gör låter bra.

PIteå-premiär
På PDOL blir det premiär på en scen i Piteå. Hon tycker däremot alltid att det är speciellt och lite nervöst att spela i norra Sverige. Publiken kan lätt vara lite svårflörtad och allra värst är det att spela i Umeå.

- Det är så konstigt, man känner halva publiken och vågar inte showa lös (skratt).

I ett annat skede av livet har däremot Toves musikintresse fört henne till Piteå. Som 10-åring deltog hon i musikkollot här.

- Jag var minst, skiträdd och jag sjöng skitdåligt. Sen såg jag de äldre tjejerna som sjöng så bra och ville vara som dem.

Det var åtta år sedan. Till slut gick det ju ganska bra trots allt.


Källa: http://www.pitea-tidningen.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: