Jag Har Alltid Haft Behov Av Att Uttrycka Mig"

Tove Östman Styrke sitter på skivbolaget Sony musics kontor i Stockholm och äter frukt. Dagen är hektisk och frukten får ersätta en utebliven lunch. Men hon är van vid hektiskt.

Hon använder ofta ordet när hon beskriver saker som har med hennes korta, men intensiva karriär att göra. En karriär som på bara några år tagit henne från uppväxten i Umeå till svenska vardagsrums genom tv-fenomenet Idol, till Stockholm och skivkontrakt, topplistor och utmärkelser. Och nu: ut i landet på en omfattande klubbturné.

Men premiären för några dagar sedan blev inställd. Likaså spelning två och tre. Influensan satte stopp. Som kompensation blev det uppvärmningsgig på Cirkus i Stockholm med The Ark.

– Det var en speciell situation, börjar hon trevande.

– Att spela inför så många som helst ville se något annat. Folk ville ju bara att jag skulle sluta spela så The Ark kunde gå på men efter hand så vann jag över dom på min sida, vid sista låten var hela publiken med mig. Det var en arbetsseger, fortsätter hon stolt.

Nu ser hon fram emot många mil i turnébussen, möten med fans och en entusiastisk publik.

– Jag försöker besöka så många vrår av det här landet jag kan, säger hon mellan frukttuggorna och pratar varmt och entusiastiskt om sin kärlek till att stå på scenen inför en publik.

Hon har växt upp i en musikalisk familj, där instrument alltid funnits lättgängliga och Ted Gärdestad ackompanjerade bilsemestrarna. Hon tillskriver en stor del av hennes kärlek till musiken sina föräldrar.

– Musik har alltid funnits omkring mig, jag har alltid spelat teater, dansat, spelat piano och sjungit. Och jag har alltid haft ett behov av att uttrycka mig på något sätt. Med tiden har det tagit allt mer plats i mitt liv, nu har det utkristalliserat sig till en karriär, fortsätter hon och är noga med att påpeka att föräldrarna aldrig styrt henne utan att hon själv hela tiden bestämt takten.

– Vi lyssnade mycket på Ted under semestrarna. Nu känner jag väl att den musik jag själv gör är väldigt långt ifrån Teds musik men det skulle inte förvåna mig om han har påverkat mig mer än jag tror.

Resan från tradjazzbandet i Umeå till att bli handplockad av Anders Bagge till Idol gick via ett anonymt tips.

– Jag halkade in i Idol. Det påstås att det ska ha varit min mamma som tipsade men hon har fortfarande inte erkänt det. Så det kan vara vem som helst, skrattar hon. Hennes karriär har fått en kickstart genom en anonym välgörare.

– Ja, visst är det så. När jag väl fick frågan om att medverka var jag för nyfiken för att låta bli.

Hennes medverkan betydde flytt till Stockholm.

– Jag åkte hemifrån och tänkte att jag skulle vara borta typ en vecka. Sedan blev det ett halvår, bodde hos kompisar, ibland på hotell. Det var hektiskt.

Tiden i Idol – hon slutade som trea 2009 – beskriver hon också som speciell. En lärorik period som gav henne en hel del nyttiga erfarenheter.

– Man blir ju uppfostrad till att bli en så bra artist som möjligt. Det jag framför allt tog med mig var en rutin, man måste hålla sig själv på en viss nivå hela tiden, en nivå där man hela tiden ska kunna leverera.

Direkt efter Idol landade hon ett skivkontrakt och hennes självbetitlade debut släpptes i höstas. Hon har själv medverkat som låtskrivare till flera av spåren, däribland den flitigt radiospelade White light moment.

– Oftast går det till så att vi låser in oss i en studio. Vi utgår ifrån en melodi- eller textsnutt som någon av oss kommit på. Sen kör vi bara. Man försöker inspirera varandra och till slut har man förhoppningsvis en bra låt.

Bland hennes samarbetspartners märks Janne Kask från insomnade popbandet Brainpool, Adam Olenius från Shout out louds och Lykke Li. De två sistnämnda ligger bakom Tove Styrkes hittills största hit Million pieces.

– Det är viktigt med variation på ett album och att varje låt fyller en funktion. Men det ska inte låta som tio olika artister. Jag hoppas att jag, min röst, fungerar som den röda tråden på skivan.

Nu när hon ska ta sin musik från studioinspelning till scenen tror hon att den kommer att upplevas som hårdare.

– Ja, det är rätt hårt lirat, med punkiga trummor. Det blir fett och hårt. Eftersom det till stor del är klubbställen jag ska spela på försöker jag göra låtarna så dansanta som möjligt. Utan att förlora känslan i musiken.

Tove Styrke nämns allt oftare i samma sammanhang som Robyn och Lykke Li, två artister som lyckats nå ut med sin musik utanför Sveriges gränser. En satsning på utlandet är något som ligger med i planeringen även för Tove Styrke.

– Jag vill absolut utomlands men det är viktigt att ta en sak i taget. Nu är det Sverige och Norden som gäller, sedan tar vi nästa steg.

Hinner du göra någon ny musik under året?

– Ja, det är tanken i alla fall. Jag har redan börjat skriva och spela in en del. men sedan vet jag inte om det mynnar ut i ett regelrätt album eller om det blir enstaka singlar.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: