Intervju Med Tove



Nu ska Tove Styrke slå i utlandet

Tove Styrke säger hej då till Sverige.

I alla fall för ett tag.

Nu ska hon slå stort utomlands.

På torsdag spelar Tove Styrke, 19, på Debaser i Stockholm. Det blir den sista spelningen i Sverige på länge. Redan nästa helg skickar hennes skivbolag ut henne på en utlandsturné med ett enda syfte – att visa upp henne för övriga världen.

– Det ska bli skönt att starta helt blankt. En ny utmaning. I Sverige startade allt med att många redan visste vem jag var, säger hon.

”Växte upp snabbt”

För drygt två år sedan knep hon en tredjeplats i ”Idol”. Själv är hon minst sagt nöjd med utvecklingen fram till i dag. Men den ryggsäck som programmet kan medföra ser hon inte speciellt positivt på.

– Jag skulle inte rekommendera en vän att söka till ”Idol” om det fanns kvar. Det gör tyvärr ofta mer skada än nytta. Däremot vet jag inte om jag skulle befinna mig där jag är i dag om jag inte varit med.

Att det har gått så bra för henne tror hon ligger i att det har funnits ett tomrum som hennes typ av musik fyller.

– Jag står för en bredd men ändå med kredibilitet. Och så är jag ung, säger hon.

Men att hon bara är 19 år och knappt hunnit ta in hajpen i Sverige skrämmer henne inte inför den kommande utlandsexponeringen. Att karriären gått från noll till hundra på väldigt kort tid har tvingat henne till att sätta tydliga gränser, förklarar hon.

– Förhoppningsvis gör jag inte de misstag som många andra i min ålder gör. Jag var tvungen att växa upp snabbt. Men en nackdel med min ålder är trovärdigheten. Folk förväntar sig att man sjunger om sådant man upplevt och då behövs livserfarenhet, säger hon.

Jämförd med Robyn

I dag har Tove Styrke artisten Björk som förebild. Men under sin uppväxt lyssnade hon mest på progg.

– Det var en revolt mot de artister jag tvingades växa upp med: Spice Girls, Backstreet Boys och Eminem. Jag gör nog fortfarande en revolt mot den sortens musik, säger hon.

Styrkes debutalbum, som släpptes 2011, har både blivit jämfört med Robyn och hamnat på New York Posts lista över tio namn att hålla koll på under samma år.

– Jag fick höra det från ett fan, men de gick ut lite väl hårt. Jag hade inget inplanerat och det är minst sagt lite svårt att nå upp till den statusen. Men det är klart att jag blir smickrad, säger hon.

”Sveriges stolthet”

Att bli jämförd med Robyn ser hon som ett väldigt fint betyg.

– Hon är ju Sveriges stolthet. Det är viktigt att det finns en stark ikon.

Du är nominerad för Årets låt i P3 Guld och har sagt att du tänker ta emot priset naken om du vinner. Hur tänkte du då?

– Ja, jag vet inte varför jag sa så. Men herregud, Veronica Maggios låt är nominerad i samma kategori. Jag vinner aldrig mot henne.

”Ska bli sjukt kul”

Men innan både Grammisgalan och P3 Guld väntar torsdagens spelning på Debaser i Stockholm, vilken alltså blir den sista spelningen för 19-åringen på väldigt länge.

– Det ska bli skönt att sätta punkt för det oändliga klubbgigandet. Men det ska bli sjukt kul att köra på Debaser. För de som inte har sett mig sedan ”Idol” är jag så jäkla mycket bättre nu.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: