"Jag har snöflingor tatuerade på fingrarna"

Tove Styrke lämnar aldrig sin lila ponnyhäst, tycker Köpenhamn är sjukt europeiskt och har fula porslinshundar i lägenheten.

 

Hur var spelningen i Köpenhamn i tisdags?

– Den var helt magisk. Det kan vara svårt att vara förband, men det var verkligen hur bra som helst.

 

Hur ska du fira påsk?

– Ja, på påskafton är jag ju i Göteborg och det kommer att bli fantastiskt. Jag är i Hultsfred dagen innan så det blir ganska lugnt. Men jag hinner väl med ett påskägg, säkert ett sånt gemensamt stort till alla.

 

Vad har du för förväntningar på spelningen?

– Höga förväntningar. Jag kommer verkligen ge järnet. Sist jag var där och spelade var det så grym stämning. Jag är jättepeppad.

 

Hur viktigt är det med fint väder på påsk för dig?

– Det är viktigt. Jag tycker alltid att det brukar vara fint väder på påsk. Alla år jag firat hemma i Umeå känns det som det varit strålande sol och glittrande snö. Vädret gör väldigt mycket för min sinnesstämning. Jag blir jätteglad om det är soligt.

 

Hur är det att bo i Stockholm?

– Det är väldigt skönt. Jag pendlade mellan Umeå och Stockholm i början, men det blev jobbigt.

 

Hur ser det ut hemma i din lägenhet?

– Det är väldigt litet. Jag har mycket prylar. Jag köper jättemycket prylar, framför allt sådant som jag inte använder. Gamla ponnyhästar tycker jag om. Fula porslinshundar.

 

Har du något husdjur?

– Nej. Jag har en hund hemma i Umeå som jag saknar jättemycket. Vilma.

 

Vad gör du nu om dagarna?

– Jag jobbar mycket med att hitta material och inspiration till nästa skiva.

 

Var skulle du bo om du inte bodde i Stockholm?

– Jag gillar Köpenhamn mycket. Jag har bara varit där två gånger, men jag trivs väldigt bra. Det är så sjukt europeiskt.

 

Vad är det du gillar med det?

– Ja, det är vatten och fin arkitektur och härliga människor som man inte fattar ett ord av vad de säger. Det är bra stämning.

 

Vad har du för relation till Göteborg?

– Det är stort, platt, blåser mycket och människorna är trevliga. Och så finns ju Liseberg.

 

Då har du tur, de öppnar i helgen!

– Gör dom? Gud va roligt!

 

Vad hade du gjort om du inte jobbat som artist?

– Då hade jag gått klart gymnasiet, jag har inte gått trean än. Och sedan hade jag pluggat något. Jag var väldigt ambivalent över min framtid när jag var yngre. Ena dagen ville jag bli konstnär och måla oljetavlor och nästa dag ville jag bli psykolog.

 

Det känns vanligt att konstnärssjälar har ett intresse för psykologi.

– Ja, det är nog så. Man tror att man ska kunna ge andra asbra råd. Och så är man helt puckad själv.

 

Finns det någonting du skulle vilja lära dig?

– Jag skulle vilja kunna spela piano riktigt jäkla bra. Jag är självlärd nu, jag lärde mig för att kunna kompa mig själv. Jag blir så avundsjuk på Marika som jag har med mig nu, hon är så duktig.

 

När är du lycklig?

– Vissa stunder på scen, när jag är ett med musiken. Då kan jag hamna i trans och släppa taget om allt. Det är en sån skön känsla.

 

Berätta något vi inte vet om dig?

– Det är lite töntigt, men jag har alltid med mig en liten lila My Little Pony-häst. Det är min maskot. En enhörning med snöflingor på. Den känns så jag. Jag har snöflingor tatuerade på fingrarna. Vi hör ihop, jag och ponnyn.

 

Du får ha en fortsatt trevlig dag och helg!

– Tack!

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: