Intervju Med Tove


Det är soundcheck i Göteborg men tekniken strular. Tove Styrke går av scen och slänger sig på en soffa. Där sitter också hennes trogna följeslagare Nikeisha Andersson som filmar till deras webbserie.

Jag och Lovisa är snabbt framme och undrar om vi kan få lite tid för fotografering. Nikeisha skrattar och frågar "menar ni oss båda eller Ers Höghet här?" och pekar på Tove. Vi alla skrattar och de följer med oss ut.

Vi går längst Lorensbergsgatan, en parallellgata till Avenyn, i riktning mot Götaplatsen. Tove och Nikeisha diskuterar tidigare konserter och hur de tror det kommer att gå i kväll. Fotograf Lovisa hittar en svart vägg som Tove får ställa sig mot i valfri pose. På tillbakavägen frågar jag Tove om det finns någonting som någon aldrig frågar henne. Hon säger att hon nog fått svara på det mesta, och att hon tvärt om skulle vilja ha gjort fler coola grejer som hon kunde berätta om.

Trots det har hon faktiskt hunnit med massor under de två år som gått sedan karriären drog igång. Hon har kommit trea i Idol, fått skivkontrakt, flyttat hemifrån och släppt en skiva. Och dessutom tappa det mesta av norrländskan och ersätta den med stockholmska.

Hon säger själv att hon har förändrats sen Idol, men inte mer än andra förändras i sina liv. Det har ju trots allt gått två år. Hon är fortfarande samma person med samma värderingar, med skillnaden att hon har mognat. Att hon fortfarande har fötterna på jorden beror enligt henne på att hon har svårt att sväva iväg - att hon nästan är för medveten om alla som gör precis samma sak som hon, men är mycket bättre.

- Jag hoppas bara kunna vara lika bra som dem när jag slutar med musik. Det kanske blir snart, eller när jag dör.

Googla sig själv
Vi pratar om media och om hur hon hanterar kritik. Hon förklarar att hon inte tar avstånd från media, men å andra sidan inte aktivt söker upp information om sig själv. Men hon tror att de artister som säger att de aldrig har googlat sig själva ljuger.

- Jag vill ju veta om folk har sett min webbserie och vet om när och var mina konserter är. Men annars känner jag inget behov av att leta upp information. Det är klart att jag har läst recensioner och annat också, men långt ifrån allt.

När vi landat i en soffa inne i konsertlokalen tar Lovisa fram kameran igen. Det får Tove att ta fram sina solglasögon. Hon inser att hon därmed kan framstå som en diva, men förklarar att hon har pollenallergi och är helt svullen i ansiktet.

Gymnasietrea
Om Tove inte hade varit med i Idol hade hon i dag förmodligen bott i Umeå, gått trean på gymnasiet, tränat, skrivit musik, och kanske spelat kvar i sitt gamla jazzband. Att ha vuxit upp i en musikalisk familj har gjort att hon har sjungit, dansat och spelat teater så länge hon kan minnas. Att hon just blev sångerska beror på att det var det hon råkade vara bäst på.

För hon har verkligen lyckats. Knappt ett år efter Idol, i november förra året, släppte hon debutskivan. Några månader senare utsågs hon av radiolyssnarna till årets nykomling på P3 Guld-galan. Vi får se lite på hennes soundcheck under eftermiddagen och det bådar gott inför kvällen.

Är det någonting du saknar från Umeå och tiden innan Idol?

- Familjen såklart, och kanske kontinuitet. Samtidigt så var det kontinuitet och rutinerna som jag fick lite spader på. Jag fick någon slags instängdhets-känsla som jag verkligen inte har längre eftersom jag numera gör olika saker nästan varje dag.

Mobbades i skolan
Hon hoppade av skolan med känslan att det ändå inte fanns så mycket att förlora. Mobbning har gjort att hon genom åren gått på många olika skolor. Det har varit jobbigt för henne och hon har därför aldrig känt sig hemma i skolans värld. Att vara en del i en klass, möta samma människor varje dag och att alla måste göra samma saker är inte heller någonting hon trivts med, så hon ångrar inte beslutet.

Är Idol rätt väg om man vill bli känd?

- Det är nog väldigt få som det är rätt väg för, men för mig var det det. Men man måste jobba väldigt hårt efter Idol för att det ska bli något av det. Det finns jättemånga som får chansen men inte gör nåt av den. Men jag är väldigt glad att jag var med, för annars hade jag inte haft ett skivkontrakt idag.

Men jag har läst att du funderade på att hoppa av Idol.

- Ja, varje vecka! Det var en så otroligt jobbig situation att vara i och just då kändes nästan allt bara dåligt och jobbigt. Jag stod ut för att jag hade något slags hopp om att det skulle leda till någonting efteråt. Jag ville inte svika mig själv och göra ett halvdant försök för att sen hoppa av och framstå som jättelam inför hela svenska folket. Speciellt inte när jag fick väldigt bra respons.

Fick du ut något mer av Idol än själv artistkarriären?

- Jag lärde mig väldigt mycket om mig själv, och att ha distans till mig själv som offentlig person. Många tror att de har blivit "stjärna över en natt", vilket man verkligen inte blir. Hanterar man allt på det sättet gör man det bara svårare för sig själv att bli en "stjärna". När man väl är inne i musikbranschen är Idol någonting som folk oftast ser ner på. Andra anser ofta att man har tagit "den lätta vägen", men det är verkligen ingen lätt väg. Man vinner absolut ingen cred av att vara med där.

Du blev ju "haffad" av Anders Bagge på tips av din mamma. Hade du sökt själv annars?

- Nej, jag tittade inte ens på Idol innan. Jag hade aldrig gått och ställt mig i den kön på eget initiativ, för jag hade aldrig trott att man skulle kunna få ut någonting av det.

Så egentligen är det bara tur?

- Ja, tur att jag var nyfiken på något nytt och roligt. Jag har alltid haft artistdrömmar, men inte tidigare vågat dyka in i det för att jag inte ville misslyckas.

Utbyte med fansen
Det hon i dag uppskattar allra mest med artistlivet är kontakten med fansen. Sedan turnén med eget band drog igång i början av april har hon fått känna av ännu mer från fansen, och utbytet är enligt henne helt otroligt. Det är dem som driver henne att fortsätta. För som hon själv säger, det är faktiskt hennes fans som gör att hon kan göra det hon gör i dag.

- Jag ger något unikt till dem och får någonting unikt tillbaka. Alla har sina uppfattningar om musiken och får sina kickar när man väl står där. Det får jag tillbaka mycket av. Det är en väldigt speciell och väldigt mäktig känsla.

Blir det aldrig jobbigt med fansen?

- Nej, det är klart att det på klubbspelningar alltid finns folk som dräggar och svinar sig, men de är ju inte fans. Det finns alltid folk som bara är ute efter att supa sig fulla och vara dumma i huvudet, men dem har jag inte så mycket till övers för.

Två timmar sen
Under konserten på Restaurang Parken senare på kvällen får vi se hur samspelet ter sig. Vid halv elva står redan en grupp människor och hänger på kravallstaketet vid scenen. Både vi och de får vänta längre än vi räknat med eftersom konserten blir nästan två timmar försenad. Kvar över tolv kliver Tove till slut upp på scen under publikens jubel. Hon drar igång med Beating On A Better Drum och jag slås direkt av hur mycket maffigare det låter live än på skivan. Hennes redan trassliga tuperade hår slängs runt och hon ger allt och dansar på scen - trots platåskor.

45 minuter och åtta låtar senare har svallvågorna från Toves dansande på scenen för länge sedan nått ända till människorna längst bak, och hela rummet gungar i takt till musiken. Allra sist river hon av White Light Moment som alla kan och det känns som att hela Parken skakar. Konserten slutar med att Tove skriker "vi ses DÄR!" och pekar på ett hörn av rummet där hon strax efter står en lång stund och signerar tröjor, skivor och tar bilder tillsammans med fansen.

Åter till dansgolvet
När hon väl kommer till logen igen frågar vi hur hon tycker att konserten gick. Hon tycker att det var mycket tekniskt krångel men att publiken var helt fantastisk. Det nästan lyser ur hennes ögon. Vi får några sista bilder innan Tove går tillbaka till fansen, genom svängdörrarna och ut på dansgolvet.

 












































































































































































































































































Skulle du helst....

Glömma resten av texten halvvägs in i en låt eller ramla på scen?
- Ramla är ju mest troligt att jag skulle göra, jo jag väljer nog ramla.

Glömma att komma till din egen konsert eller glömma säga grattis när din bästa kompis fyller år?
Oj... båda alternativen känns ju riktigt svinigt... jag får faktiskt passa.

Ha på dig likadana kläder ett år eller gå barfota ett år?
Jag måste säga likadana kläder, eftersom jag inte kan gå barfota ute i snö det skulle göra för ont. Skulle det bara var inomhus skulle det ju funka men inte annars.

Gå på date med ditt största fan eller aldrig mer träffa några av dina fans?
Gå på date med mitt största fan! Jag tror att jag vet vem det är dessutom, det skulle faktiskt vara trevligt.




Postat av: Camilla

Älskar intervjun

2011-05-19 @ 17:01:55

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: