Tove Styrke slutspurtar i Falun

Den självbetitlade debutens elektropop gick hem i många läger. Nu kommer Tove Styrke till Falun.

Den självbetitlade debutens elektropop gick hem i många läger. Nu kommer Tove Styrke till Falun.

Tove Styrke är på sluttampen av sommarens spelningar och känner sig taggad att krama ur den sista energin under Granny goes street.

– Det blir alltid någonting extra, säger hon.

Tove Styrke plockades upp av Anders Bagge i Idol 2009 och slutade som trea i tävlingen. Sedan dess har hon tagit några rejäla kliv och hennes elektropopbaserade debutalbum föll både kritiker och publik i smaken.

På den samarbetade hon med låtskrivare som Adam Olenius, Lykke Li och före detta falubon Peter Ågren.

– Skäggapan? Ja, han är jättetrevlig, jag gjorde den nya singeln från i somras med honom också. Det går väldigt smidigt att jobba med honom, vi bidrar med olika saker.

Live får låtarna nytt liv och Tove Styrke tycker att skillnaden är ganska stor jämfört med hur de låter på skiva.

– De funkar bra. Man måste prova sig fram och det har varit mycket "trial and error". Nu känns det som om allt har fallit på plats.

Det har ryktats om en ny Tove Styrke-skiva redan till hösten, men den kommer att dröja till nästa år.

– Om allt går som det ska, vi har börjat lite smått. Jag kommer inte att gå för långt ifrån det som är ute nu, jag trivs i den genren. Jag vill göra det lite mer personligt. Det känns som om jag har lärt mig mycket om mig själv i sommar, vad jag tycker är roligt.

Själva låtskrivandet är ganska nytt för Tove Styrke. Inspirationen kom i mötet med de olika människorna hon jobbade med. Om hon kommer att ta mer plats som låtskrivare själv på kommande skiva är dock inte säkert.

– Kanske, det beror på vilka jag jobbar med.

Förra veckan medverkade Tove Styrke i projektet Ringar på vattnet, en låt som skrevs spelades in under en dag på initiativ av rapparen Petter för att säljas till förmån för Radiohjälpens insamling till Afrikas Horn.

– Det kändes som en bra sak. Vi var sjutton personer i studion och alla turades om att göra sin grej. Några satt och skrev en melodislinga eller en text, andra lade sång. Det var som ett löpande band.

Kontakten med fansen är viktig och på sin hemsida lägger Tove Styrke ut videodagboken A million copies, där man bland annat får följa henne bakom kulisserna och i mötet med publiken.

– De är ofta med i klippen, det är viktigt att de känner sig sedda. De betyder mycket för mig.

Nyligen gästade hon Niklas Strömstedt i hans nya tv-show och i somras besökte hon Orsa för att vara med i Kalle Moraeus program, som snart kommer på tv.

– Det var jättekul, vi målade dalahästar, åt middag och repade inför inspelningen på kvällen. Kalle var väldigt gullig och omhändertagande.



Klicka här för att komma till en annan artikel.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: